De EU REACH-registratie is een proces dat bedrijven moeten voltooien in overeenstemming met de REACH-verordening (Registratie, Evaluatie, Autorisatie en Beperking van Chemische stoffen – EG 1907/2006), die het veilige gebruik van chemische stoffen binnen de Europese Unie waarborgt.
Bedrijven die stoffen produceren of importeren in hoeveelheden van één ton of meer per jaar, zijn verplicht zich te registreren bij het Europees Agentschap voor Chemische stoffen (ECHA). Zonder registratie is het niet toegestaan deze stoffen op de EU-markt te brengen.
De EU REACH-registratie is rechtstreeks van toepassing op:
- Fabrikanten gevestigd in de EU
- Bedrijven die stoffen in de EU importeren
- Vertegenwoordigers die door niet-EU-fabrikanten zijn aangesteld als Only Representative (OR)
Fabrikanten buiten de EU zijn niet verplicht rechtstreeks bij ECHA een aanvraag in te dienen. Deze bedrijven kunnen, indien zij dat wensen (bijvoorbeeld om vertrouwelijkheidsredenen), hun REACH-registratie uitvoeren via een Only Representative.
Wat is het doel van EU REACH-registratie?
Zoals vermeld in de verordening, is het primaire doel van de EU REACH-registratie het beschermen van de menselijke gezondheid en het milieu tegen de risico’s van chemische stoffen. De REACH-verordening legt bedrijven bepaalde verplichtingen op om dit doel te bereiken. Daarom is REACH-registratie niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook een vorm van maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Door uw EU REACH-registratie te voltooien:
- Draagt u bij aan duurzaamheid,
- Versterkt u de betrouwbaarheid van uw merk,
- Waarborgt u een soepele aanwezigheid van uw producten op de Europese markt,
- Voorkomt u mogelijke sancties of boetes.
Kosten voor EU REACH-registratie
De standaardkosten die aan ECHA moeten worden betaald overeenkomstig Verordening (EG) nr. 340/2008 van de Commissie zijn als volgt:
Bijlage I: Registratiekosten onder de REACH-verordening, artikelen 6, 7 of 11
Tabel 1: Standaardkosten
Tonnagebereik | Individuele indiening | Gezamenlijke indiening |
1 – 10 ton | 1.739 EUR | 1.304 EUR |
10 – 100 ton | 4.674 EUR | 3.506 EUR |
100 – 1.000 ton | 12.501 EUR | 9.376 EUR |
> 1.000 ton | 33.699 EUR | 25.274 EUR |
Tabel 2: Verminderde tarieven voor KMO’s
Tonnagebereik | Middelgrote onderneming (ind.) | Middelgrote onderneming (gez.) | Kleine onderneming (ind.) | Kleine onderneming (gez.) | Micro-onderneming (ind.) | Micro-onderneming (gez.) |
1 – 10 ton | 1.131 EUR | 848 EUR | 609 EUR | 457 EUR | 87 EUR | 65 EUR |
10 – 100 ton | 3.038 EUR | 2.279 EUR | 1.636 EUR | 1.227 EUR | 234 EUR | 175 EUR |
100 – 1.000 ton | 8.126 EUR | 6.094 EUR | 4.375 EUR | 3.282 EUR | 625 EUR | 469 EUR |
> 1.000 ton | 21.904 EUR | 16.428 EUR | 11.795 EUR | 8.846 EUR | 1.685 EUR | 1.264 EUR |
Bijlage II: Registratiekosten voor geïsoleerde intermediairen (art. 17(2), 18(2), 19)
Tabel 1: Standaardkosten
Indieningstype | Vergoeding |
Individuele indiening | 1.739 EUR |
Gezamenlijke indiening | 1.304 EUR |
Tabel 2: Verminderde kosten voor kmo’s
Type kmo | Individueel | Gezamenlijk |
Middelgrote onderneming | 1.131 EUR | 848 EUR |
Kleine onderneming | 609 EUR | 457 EUR |
Micro-onderneming | 87 EUR | 65 EUR |
Bijlage III: Kosten voor dossierupdates (art. 22)
Tabel 1: Standaardkosten voor tonnagebandupdates
Update (van huidige band naar nieuwe band) | Individuele indiening | Gezamenlijke indiening |
1–10 ton naar 10–100 ton | 2.935 EUR | 2.201 EUR |
1–10 ton naar 100–1.000 ton | 10.762 EUR | 8.071 EUR |
1–10 ton naar meer dan 1.000 ton | 31.960 EUR | 23.970 EUR |
10–100 ton naar 100–1.000 ton | 7.827 EUR | 5.870 EUR |
10–100 ton naar meer dan 1.000 ton | 29.025 EUR | 21.768 EUR |
100–1.000 ton naar meer dan 1.000 ton | 21.198 EUR | 15.898 EUR |
Tabel 2: Verminderde kosten voor kmo’s bij tonnagebandupdates
Update (van huidige band naar nieuwe band) | Middelgrote ond. (Ind.) | Middelgrote ond. (Gez.) | Kleine ond. (Ind.) | Kleine ond. (Gez.) | Micro-ond. (Ind.) | Micro-ond. (Gez.) |
1–10 ton naar 10–100 ton | 1.908 EUR | 1.431 EUR | 1.027 EUR | 770 EUR | 147 EUR | 110 EUR |
1–10 ton naar 100–1.000 ton | 6.995 EUR | 5.246 EUR | 3.767 EUR | 2.825 EUR | 538 EUR | 404 EUR |
1–10 ton naar meer dan 1.000 ton | 20.774 EUR | 15.580 EUR | 11.186 EUR | 8.389 EUR | 1.598 EUR | 1.198 EUR |
10–100 ton naar 100–1.000 ton | 5.087 EUR | 3.816 EUR | 2.739 EUR | 2.055 EUR | 391 EUR | 294 EUR |
10–100 ton naar meer dan 1.000 ton | 18.866 EUR | 14.150 EUR | 10.159 EUR | 7.619 EUR | 1.451 EUR | 1.088 EUR |
100–1.000 ton naar meer dan 1.000 ton | 13.779 EUR | 10.334 EUR | 7.419 EUR | 5.564 EUR | 1.060 EUR | 795 EUR |
Tabel 3: Kosten voor andere updates
Type update | Individuele indiening | Gezamenlijke indiening |
Wijziging in de identiteit van de registrant met wijziging in rechtspersoonlijkheid | 1.631 EUR | 1.631 EUR |
Wijzigingen in toegang tot indieningsgegevens: | ||
– Zuiverheidsgraad en/of identiteit van onzuiverheden of additieven | 4.892 EUR | 3.669 EUR |
– Relevante tonnageband | 1.631 EUR | 1.223 EUR |
– Samenvatting van een studie of robuuste samenvatting | 4.892 EUR | 3.669 EUR |
– Informatie in het veiligheidsinformatieblad | 3.261 EUR | 2.446 EUR |
– Handelsnaam van de stof | 1.631 EUR | 1.223 EUR |
– IUPAC-naam voor niet-fase-in-stoffen als bedoeld in artikel 119(1)(a) van Verordening (EG) nr. 1907/2006 | 1.631 EUR | 1.223 EUR |
– IUPAC-naam voor stoffen als bedoeld in artikel 119(1)(a) van Verordening (EG) nr. 1907/2006 gebruikt als intermediairen, in wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling of in product- en procesgericht onderzoek en ontwikkeling | 1.631 EUR | 1.223 EUR |
Tabel 4: Verminderde kosten voor kmo’s voor andere updates
Type update | Middelgrote onderneming | Kleine onderneming | Micro-onderneming |
Wijziging in de identiteit van de registrant met wijziging in rechtspersoonlijkheid | 1.060 EUR | 571 EUR | 82 EUR |
Type update | Middelgrote ond. (Ind.) | Middelgrote ond. (Gez.) | Kleine ond. (Ind.) | Kleine ond. (Gez.) | Micro-ond. (Ind.) | Micro-ond. (Gez.) |
Wijziging in de toegang tot informatie in de indiening: | ||||||
Zuiverheidsgraad en/of identiteit van onzuiverheden of additieven | 3.180 EUR | 2.385 EUR | 1.712 EUR | 1.284 EUR | 245 EUR | 183 EUR |
Relevante tonnageband | 1.060 EUR | 795 EUR | 571 EUR | 428 EUR | 82 EUR | 61 EUR |
Samenvatting van een studie of robuuste samenvatting | 3.180 EUR | 2.385 EUR | 1.712 EUR | 1.284 EUR | 245 EUR | 183 EUR |
Informatie in het veiligheidsinformatieblad | 2.120 EUR | 1.590 EUR | 1.141 EUR | 856 EUR | 163 EUR | 122 EUR |
Handelsnaam van de stof | 1.060 EUR | 795 EUR | 571 EUR | 428 EUR | 82 EUR | 61 EUR |
IUPAC-naam voor niet-fase-in-stoffen als bedoeld in artikel 119(1)(a) van Verordening (EG) nr. 1907/2006 | 1.060 EUR | 795 EUR | 571 EUR | 428 EUR | 82 EUR | 61 EUR |
IUPAC-naam voor stoffen als bedoeld in artikel 119(1)(a) van Verordening (EG) nr. 1907/2006 gebruikt als intermediairen, in wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling of in product- en procesgericht onderzoek en ontwikkeling | 1.060 EUR | 795 EUR | 571 EUR | 428 EUR | 82 EUR | 61 EUR |
Bijlage IV: Kosten voor vertrouwelijkheidsverzoeken (art. 10(a)(xi))
Tabel 1: Standaardkosten
Punt waarvoor vertrouwelijkheid wordt gevraagd | Individuele indiening | Gezamenlijke indiening |
Zuiverheidsgraad en/of identiteit van onzuiverheden of additieven | 4.892 EUR | 3.669 EUR |
Relevante tonnageband | 1.631 EUR | 1.223 EUR |
Samenvatting van een studie of robuuste samenvatting | 4.892 EUR | 3.669 EUR |
Informatie in het veiligheidsinformatieblad (VIB) | 3.261 EUR | 2.446 EUR |
Handelsnaam van de stof | 1.631 EUR | 1.223 EUR |
IUPAC-naam voor niet-fase-in-stoffen als bedoeld in artikel 119(1)(a) van Verordening (EG) nr. 1907/2006 | 1.631 EUR | 1.223 EUR |
IUPAC-naam voor stoffen als bedoeld in artikel 119(1)(a) van Verordening (EG) nr. 1907/2006 gebruikt als intermediairen, in wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling of in product- en procesgericht onderzoek en ontwikkeling (PPORD) | 1.631 EUR | 1.223 EUR |
Tabel 2: Verminderde kosten voor kmo’s
Punt waarvoor vertrouwelijkheid wordt gevraagd | Middelgrote ond. (Ind.) | Middelgrote ond. (Gez.) | Kleine ond. (Ind.) | Kleine ond. (Gez.) | Micro-ond. (Ind.) | Micro-ond. (Gez.) |
Zuiverheidsgraad en/of identiteit van onzuiverheden of additieven | 3.180 EUR | 2.385 EUR | 1.712 EUR | 1.284 EUR | 245 EUR | 183 EUR |
Relevante tonnageband | 1.060 EUR | 795 EUR | 571 EUR | 428 EUR | 82 EUR | 61 EUR |
Samenvatting van een studie of robuuste samenvatting | 3.180 EUR | 2.385 EUR | 1.712 EUR | 1.284 EUR | 245 EUR | 183 EUR |
Informatie in het veiligheidsinformatieblad | 2.120 EUR | 1.590 EUR | 1.141 EUR | 856 EUR | 163 EUR | 122 EUR |
Handelsnaam van de stof | 1.060 EUR | 795 EUR | 571 EUR | 428 EUR | 82 EUR | 61 EUR |
IUPAC-naam voor niet-fase-in-stoffen als bedoeld in artikel 119(1)(a) van Verordening (EG) nr. 1907/2006 | 1.060 EUR | 795 EUR | 571 EUR | 428 EUR | 82 EUR | 61 EUR |
IUPAC-naam voor stoffen als bedoeld in artikel 119(1)(a) van Verordening (EG) nr. 1907/2006 gebruikt als intermediairen, in wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling of in product- en procesgericht onderzoek en ontwikkeling | 1.060 EUR | 795 EUR | 571 EUR | 428 EUR |
Bijlage V: Kosten en vergoedingen voor PPORD-meldingen (art. 9)
Tabel 1: Vergoedingen voor PRORD-kennisgevingen
Type vergoeding | Vergoeding |
Standaardvergoeding | 544 EUR |
Verminderde vergoeding voor middelgrote ondernemingen | 353 EUR |
Verminderde vergoeding voor kleine ondernemingen | 190 EUR |
Verminderde vergoeding voor micro-ondernemingen | 27 EUR |
Tabel 2: Heffingen voor verlenging van PRORD-vrijstellingen
Type heffing | Heffing |
Standaardheffing | 1.087 EUR |
Verminderde heffing voor middelgrote ondernemingen | 707 EUR |
Verminderde heffing voor kleine ondernemingen | 380 EUR |
Verminderde heffing voor micro-ondernemingen | 54 EUR |
Bijlage VI: Kosten voor autorisatieaanvragen (art. 62)
Tabel 1: Standaardkosten
Type vergoeding | Vergoeding |
Basiskosten | 54.100 EUR |
Extra vergoeding per stof | 10.820 EUR |
Extra vergoeding per gebruik | 10.820 EUR |
Extra vergoeding per aanvrager: | |
– Extra aanvrager is geen kmo | 40.575 EUR |
– Extra aanvrager is een middelgrote onderneming | 30.431 EUR |
– Extra aanvrager is een kleine onderneming | 18.259 EUR |
– Extra aanvrager is een micro-onderneming | 4.058 EUR |
Tabel 2: Verminderde kosten voor kmo’s
Type vergoeding | Middelgrote onderneming | Kleine onderneming | Micro-onderneming |
Basiskosten | 40.575 EUR | 24.345 EUR | 5.410 EUR |
Extra vergoeding per stof | 8.115 EUR | 4.869 EUR | 1.082 EUR |
Extra vergoeding per gebruik | 8.115 EUR | 4.869 EUR | 1.082 EUR |
Extra vergoeding per aanvrager: | |||
– Middelgrote onderneming | 30.431 EUR | – | – |
– Kleine onderneming | 18.259 EUR | 18.259 EUR | – |
– Micro-onderneming | 4.058 EUR | 4.058 EUR | 4.058 EUR |
Bijlage VII: Kosten voor herziening van autorisaties (art. 61)
Tabel 1: Standaardkosten
Type vergoeding | Vergoeding |
Basiskosten | 54.100 EUR |
Extra vergoeding per stof | 10.820 EUR |
Extra vergoeding per gebruik | 10.820 EUR |
Extra vergoeding per aanvrager: | |
– Extra aanvrager is geen kmo | 40.575 EUR |
– Extra aanvrager is een middelgrote onderneming | 30.431 EUR |
– Extra aanvrager is een kleine onderneming | 18.259 EUR |
– Extra aanvrager is een micro-onderneming | 4.058 EUR |
Tabel 2: Verminderde kosten voor kmo’s
Type vergoeding | Middelgrote onderneming | Kleine onderneming | Micro-onderneming |
Basiskosten | 40.575 EUR | 24.345 EUR | 5.410 EUR |
Extra vergoeding per stof | 8.115 EUR | 4.869 EUR | 1.082 EUR |
Extra vergoeding per gebruik | 8.115 EUR | 4.869 EUR | 1.082 EUR |
Extra vergoeding per aanvrager: | |||
– Middelgrote onderneming | 30.431 EUR | – | – |
– Kleine onderneming | 18.259 EUR | 18.259 EUR | – |
– Micro-onderneming | 4.058 EUR | 4.058 EUR | 4.058 EUR |
Bijlage VIII: Kosten voor beroep (art. 92)
Tabel 1: Standaardkosten
Beroep tegen besluit genomen op grond van: | Vergoeding |
Artikel 9 of 20 van Verordening (EG) nr. 1907/2006 | 2.392 EUR |
Artikel 27 of 30 van Verordening (EG) nr. 1907/2006 | 4.783 EUR |
Artikel 51 van Verordening (EG) nr. 1907/2006 | 7.175 EUR |
Tabel 2: Verminderde kosten voor kmo’s
Beroep tegen besluit genomen op grond van: | Vergoeding |
Artikel 9 of 20 van Verordening (EG) nr. 1907/2006 | 1.794 EUR |
Artikel 27 of 30 van Verordening (EG) nr. 1907/2006 | 3.587 EUR |
Artikel 51 van Verordening (EG) nr. 1907/2006 | 5.381 EUR |
Onze diensten voor de EU REACH-registratieprocedure
Hulp nodig bij het bepalen van uw REACH-verplichtingen of dossierupdates?
Neem contact met ons op voor deskundige begeleiding bij naleving en registratie.
- Ervaren regelgevingsconsultants
- Efficiënte en kosteneffectieve oplossingen
- Volledige ondersteuning gedurende het gehele registratieproces
Veelgestelde vragen
Is het mogelijk voor bedrijven buiten de EU om hun REACH-registratie te voltooien?
Ja. Bedrijven buiten de EU kunnen hun REACH-registratie uitvoeren via een Only Representative. Bij Chemleg bieden wij deze dienst aan via Chemleg Europe B.V., gevestigd in de EU.
Kan een product zonder REACH-registratie in de EU worden geïmporteerd of verhandeld?
Nee. Stoffen die niet zijn geregistreerd onder REACH, mogen niet in de EU worden geïmporteerd of op de markt worden gebracht. In geval van niet-registratie kan het product door de douane worden geweigerd of aan sancties worden onderworpen.
Welke documenten zijn vereist voor de EU REACH-registratie?
Het registratieproces vereist technische dossieronderdelen zoals veiligheidsinformatiebladen (VIB/SDS), analytische rapporten, gebruiksgebieden, tonnagegegevens, enz. Chemleg beheert dit proces volledig namens u.
Zijn er sancties verbonden aan de EU REACH-registratie?
Ja. Niet-naleving van de registratieverplichtingen in de EU kan leiden tot verwijdering van het product van de markt, administratieve sancties en opschorting van exportactiviteiten.
Welke stoffen zijn vrijgesteld van REACH?
Vrijgestelde stoffen kunnen als volgt worden samengevat:
- Stoffen die onder andere specifieke EU-wetgeving vallen, zoals geneesmiddelen, levensmiddelen, cosmetica (in eindtoestand), afval of radioactieve stoffen.
- Natuurlijk voorkomende stoffen, mits niet chemisch gewijzigd (bijv. mineralen, ertsen, ruwe olie).
- Stoffen vermeld in bijlagen IV en V van REACH, beschouwd als laag risico of niet-registratieplichtig (bijv. water, stikstof, stoffen uit compost).
- Polymeren: zelf vrijgesteld van registratie, maar hun monomeren kunnen registratie vereisen.
- Stoffen onder 1 ton/jaar: vrijgesteld van registratie.
- Stoffen gebruikt voor aangemelde R&D (PPORD).
- Niet-geïsoleerde intermediairen.
Hoe lang duurt een REACH-registratie?
Er bestaat geen vaste termijn voor de REACH-registratie.
Afhankelijk van voorbereiding en verwerking duurt het volledige proces – van beslissing tot registratie tot ontvangst van het registratienummer – meestal enkele maanden tot meer dan een jaar. Bij uitgebreide tests of complexe SIEF-onderhandelingen kan dit zelfs meerdere jaren duren. Daarom wordt aanbevolen het proces zo vroeg mogelijk te starten.
Wat is de deadline voor EU REACH-registratie?
Er is geen specifieke deadline. Producten moeten zijn geregistreerd vóór ze op de EU-markt worden gebracht.
Wat is een REACH-certificering?
Er bestaat geen officieel “REACH-certificaat” of “REACH-certificering” uitgegeven door ECHA of een ander EU-orgaan. De term “REACH-gecertificeerd” wordt soms onjuist gebruikt in marketing of binnen toeleveringsketens.
Waarom zijn polymeren vrijgesteld van REACH?
Polymeren hebben een hoog moleculair gewicht en worden daarom niet als gevaarlijk beschouwd.








