Edit Template

VIB voor niet-medische veterinaire gezondheidsproducten

In Türkiye geldt dat, wanneer niet-medische veterinaire gezondheidsproducten als gevaarlijk worden geclassificeerd volgens de SEA-Regeling, het opstellen van een Veiligheidsinformatieblad (VIB/SDS) verplicht wordt. Bedrijven die aan deze verplichting voldoen, zetten een belangrijke stap richting het op de markt brengen van hun producten in Türkiye.

Niet-medische veterinaire gezondheidsproducten kunnen in de volgende gevallen als gevaarlijk worden geclassificeerd:

  • Gevaarlijke stoffen in de samenstelling: Wanneer het product één of meer stoffen bevat die als gevaarlijk voor de menselijke gezondheid of het milieu zijn geclassificeerd. Voorbeelden zijn bijtende, irriterende of voor de voortplanting giftige stoffen.
  • Specifieke concentratiegrenzen: Wanneer de gevaarlijke stoffen in het product de concentratiegrenzen overschrijden die zijn vastgesteld in de SEA-Regeling.
  • Mengsels: Voor producten die uit meerdere stoffen bestaan geldt dat, wanneer de totale concentratie van gevaarlijke componenten bepaalde drempels overschrijdt, een VIB verplicht wordt.

Hoe verschillen VIB’s voor niet-medische veterinaire gezondheidsproducten van andere VIB’s?

Categorie

VIB voor niet-medische veterinaire gezondheidsproducten

Andere VIB’s

Doelgroep en gebruikscontext

De primaire doelgroep omvat dierenartsen, veterinaire technici en veehouders — personen die rechtstreeks of onrechtstreeks met dieren in contact staan. Deze producten worden gebruikt in specifieke situaties met betrekking tot diergezondheid en -welzijn, zoals desinfectie of parasietenbestrijding.

Richt zich doorgaans op een bredere doelgroep, zoals industriële werknemers, laboratoriumpersoneel of thuisgebruikers. Toepassingsgebieden kunnen variëren van productie-installaties tot huishoudens.

Risicobeoordeling en blootstellingsscenario’s

De risicobeoordeling moet specifiek betrekking hebben op omstandigheden binnen dierenverblijven, wijze van diercontact en de methoden waarmee het product wordt toegepast.

Omdat het een breed scala aan toepassingen dekt, zijn de blootstellingsscenario’s en risicobeoordelingen meestal algemener.

Focus op milieu-impact

De sectie over milieu-impact kan de nadruk leggen op veterinaire-specifieke emissieroutes, zoals vrijgave via dierlijke excreties, verontreiniging van waterbronnen en potentieel voor bioaccumulatie.

De milieu-impact richt zich doorgaans op algemene risico’s voor aquatisch leven, bodem en luchtverontreiniging.

Details in eerste hulp en beschermingsmaatregelen

Eerste-hulpmaatregelen kunnen symptomen en aanbevolen acties bevatten, niet alleen voor blootgestelde personen maar ook voor dieren die door het product zijn getroffen.

Bevat standaardinformatie over eerste hulp en aanbevelingen voor persoonlijke beschermingsmiddelen.

Regelgevende informatie

Naast de algemene chemische wetgeving kan dit gedeelte verwijzen naar relevante regelgeving van het Ministerie van Landbouw en Bosbouw, evenals specifieke richtlijnen of besluiten met betrekking tot diergezondheid en hygiëneproducten.

Algemene chemische wetgeving is doorgaans voldoende.

 

Zoals uit de tabel blijkt, behouden VIB’s voor niet-medische veterinaire gezondheidsproducten de algemene vorm en wettelijke structuur van standaard VIB’s, maar bevatten zij aanvullende informatie omtrent interacties met dieren, specifieke blootstellingsroutes en veterinaire milieuaspecten.

Na analyse van uw producten stelt ons expertenteam volledig conforme VIB’s voor u op.

Chemleg VIB & eVIB-diensten

Chemleg biedt tevens VIB- en eVIB-diensten aan binnen zijn portfolio. Het Chemleg-team levert snelle, innovatieve en uitgebreide oplossingen voor uw chemische producten.

Start uw VIB-proces nu door het formulier in te vullen.

    Veelgestelde vragen

    Is een VIB verplicht voor elk niet-medisch veterinair gezondheidsproduct?

    Nee. De verplichting hangt af van de classificatie van het product onder de SEA-Regeling.

    Alle VIB’s voor gevaarlijke chemische producten die in Türkiye op de markt komen, moeten in het Turks worden opgesteld.

    Neem eerst contact op met de leverancier of fabrikant. Bij ernstige tekortkomingen kunt u dit melden aan de bevoegde autoriteit, zoals het Ministerie van Milieu, Stedelijke Planning en Klimaatverandering. Wettelijk is vereist dat VIB’s juist en actueel zijn.

    Artikelen

    • Informatiedatabase
    • Nieuws
    • Regelgevingsblog
    • Uncategorized NL

    Artikelen

    Einde 2024 – CLP-updates

    december 4, 2025/

    Deze nieuwe verordening brengt ingrijpende wijzigingen aan in Verordening (EG) nr. 1272/2008 (CLP – indeling, etikettering en verpakking van stoffen...

    Wijziging van de KKDIK-verordening

    december 4, 2025/

    De verordening met de titel “Verordening tot wijziging van de Verordening betreffende de Registratie, Evaluatie, Autorisatie en Beperking van Chemische...

    Terugbetalingsregels

    december 4, 2025/

    In het gegevensdelingsproces worden de registratiekosten gedeeld tussen de leidende registrant en de mederegistranten. Om een eerlijke verdeling van de...

    Gegevensdelingsregels

    december 4, 2025/

    Op 25 april 2023 heeft het Ministerie van Milieu, Stedelijke Ontwikkeling en Klimaatverandering van de Republiek Turkije het Document inzake...

    Beheer van Gegevensdeling

    december 4, 2025/

    Het primaire doel van EU-REACH-achtige regelgeving is het beschermen van het milieu en de menselijke gezondheid tegen potentiële of bestaande...

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

      Schrijf u in voor onze nieuwsbrief voor sectorupdates.

        Scroll naar boven