Edit Template

Vergunning voor biocidale producten in Turkije

Wat is vergunningverlening voor biocidale producten?

De vergunningverlening voor biocidale producten in Turkije is het proces waarbij wordt beoordeeld wat de mogelijke schadelijke effecten van biocidale producten zijn op de gezondheid van de mens en het milieu, vóórdat deze producten op de markt worden gebracht of gebruikt. Het doel is ervoor te zorgen dat producten voldoen aan de relevante regelgeving.

Het registreren en verhandelen van biocidale producten in Turkije vereist naleving van de Turkse Verordening inzake Biocidale Producten, gepubliceerd op 31 december 2009 (Staatsblad nr. 27449, 4e herhaling), en uitgevoerd door het Ministerie van Volksgezondheid (MoH). Of u nu een binnenlandse fabrikant bent of een buitenlandse onderneming, het verkrijgen van een biocidevergunning is een verplichte stap voordat uw producten op de Turkse markt mogen worden gebracht.

Chemleg is klaar om u te ondersteunen tijdens het registratie- en vergunningstraject van uw biocidale producten.

Wie heeft een vergunning voor biocidale producten nodig?

  • Binnenlandse fabrikanten: die biocidale producten in Turkije willen verkopen.
  • Buitenlandse fabrikanten: die een enige vertegenwoordiger (Only Representative) moeten aanwijzen om hun producten te registreren.
  • Importeurs en distributeurs: die naleving moeten waarborgen vóór het op de markt brengen van hun producten.

Uitdagingen bij het op de markt brengen van biocidale producten in Turkije

  • Complex vergunningstraject

Het vergunningsproces is zeer gedetailleerd omdat het ook in overeenstemming met de EU-wetgeving moet zijn. Een volledig dossier moet worden opgesteld met uitgebreide toxicologische, ecotoxicologische en werkzaamheidsgegevens voor zowel de werkzame stof als de formulering. Ontbrekende of onjuiste gegevens kunnen leiden tot vertragingen of afwijzing van de aanvraag.

  • Langdurige beoordeling en evaluatie

De beoordeling van het dossier, de wetenschappelijke evaluatie en de goedkeuringsstappen van het Ministerie van Volksgezondheid kunnen aanzienlijke tijd in beslag nemen.
Dit kan een negatieve invloed hebben op de marktintroductie en de investeringsrendementen.

  • Technische en financiële lasten

Het proces omvat financiële verplichtingen zoals analyses, laboratoriumtests en officiële vergoedingen. Veld- en laboratoriumtesten moeten onder specifieke voorwaarden worden uitgevoerd om de werkzaamheid en veiligheid van het product aan te tonen.

  • Extra invoerprocedures

Voor ingevoerde biocidale producten gelden aanvullende douane- en importprocedures. De vergunningstatus van het product in het land van oorsprong moet voldoen aan de Turkse eisen, en alle vereiste importdocumenten moeten volledig worden overgelegd.

  • Toezicht na vergunningverlening

Na goedkeuring worden producten op de markt regelmatig geïnspecteerd. Niet-naleving tijdens controles kan leiden tot administratieve sancties.

Voordelen van samenwerking met Chemleg voor vergunningverlening van biocidale producten

  • Expertise in Turkse biocidenregelgeving: bewezen ervaring in naleving van regelgeving voor biocidale producten.
  • Volledige vergunningondersteuning: totaalbeheer van het gehele proces.
  • Directe communicatie met Turkse autoriteiten: efficiënte en soepele behandeling van aanvragen.

Onze diensten voor vergunningverlening van biocidale producten

  1. Regelgevingsnaleving en strategie
  • Regelgevingsanalyse
  • Naleving van werkzame stoffen: waarborg dat werkzame stoffen zijn goedgekeurd of in beoordeling zijn in Turkije.
  • Strategisch advies: begeleiding bij vergunningroutes en dossierstrategie.
  1. Dossieropstelling en indiening
  • Voorbereiding van het technisch dossier: samenstellen van de vereiste documenten (Bijlage IIA & IIIA voor werkzame stoffen, Bijlage IIB & IIIB voor biocidale producten, risicobeoordelingsrapport volgens Bijlage VI, enz.).
  • Etiket- en VIB/SDS-naleving: zorgen dat etiketten en veiligheidsinformatiebladen voldoen aan de Turkse vereisten.
  • Indiening van de aanvraag: voorbereiding en indiening van de biocidevergunningsaanvraag bij het Ministerie van Volksgezondheid (MoH).
  1. Analyse- en risicobeoordelingsondersteuning
  • Analyseeisen: coördinatie met erkende Turkse laboratoria voor werkzaamheids-, fysisch-chemische en stabiliteitstests.
  • Risicobeoordeling en blootstellingsscenario’s: waarborg van productveiligheid voor mens en milieu via een Risk Assessment Report (RAR).
  1. Communicatie en opvolging bij het Ministerie van Volksgezondheid
  • Contact met de bevoegde autoriteit: beheer van interacties met het Turkse MoH.
  • Aanvullende informatie en revisies: beantwoorden van verzoeken om extra gegevens tijdens de beoordeling.
  1. Ondersteuning na vergunningverlening en verlengingen
  • Verlenging en wijziging van vergunningen: beheer van updates en herautorisaties.
  • Monitoring van productnaleving: waarborg van voortdurende naleving bij veranderende regelgeving.
  • Marktbewaking van biocidale producten: ondersteuning bij post-marketverplichtingen.

Vul nu het formulier in om een consultatie met onze experts te plannen over uw biocidale producten.

    Veelgestelde vragen

    Waar moet ik een aanvraag voor een biocidevergunning indienen?

    Aanvragen worden ingediend bij het Turkse Geneesmiddelen- en Medische Hulpmiddelenagentschap (TMMDA) van het Ministerie van Volksgezondheid voor Producttypen 1 en 19. Aanvragen voor andere producttypen worden gedaan bij de Directie-Generaal Volksgezondheid van hetzelfde ministerie.

    Volgens de Turkse Verordening inzake Biocidale Producten zijn onder meer de volgende gegevens vereist:

    • Naam, titel en contactgegevens van de aanvrager en fabrikant.
    • Productnaam, samenstelling, fysische en chemische eigenschappen, fysische toestand.
    • Informatie over gebruik, testen en beoogd doel.
    • Veiligheidsinformatieblad (VIB/SDS).
    • Betalingsbewijzen van de indienings-, evaluatie-, labelregistratie- en vergunningskosten.
    • Ondertekende specificatie van de werkzame stof en Letter of Supply (LoS) van de leverancier van de werkzame stof.

    De geldigheidsduur varieert tussen 4 en 10 jaar, afhankelijk van de status van de werkzame stof van het product.

    Kennisgeving aan het ministerie is verplicht bij wijzigingen die de geldigheid van de vergunning kunnen beïnvloeden, waaronder:

    • Nieuwe informatie over de effecten van de werkzame stof of het biocide op mens, dier of milieu.
    • Wijzigingen betreffende de fabrikant van de werkzame stof.
    • Wijzigingen in de samenstelling van werkzame stoffen of het product zelf.
    • Optrendende resistentie.
    • Belangrijke bedrijfswijzigingen (zoals naam-, titel- of managementveranderingen).
    • Wijzigingen in het verpakkingsmateriaal.

    Wanneer tijdens de beoordeling tekortkomingen of niet-naleving worden vastgesteld, wordt de aanvraag afgewezen. De beslissing wordt schriftelijk meegedeeld aan de aanvrager, die de tekortkomingen mag corrigeren en opnieuw mag indienen.

    Ja. Bij adreswijzigingen tijdens een lopend vergunningstraject moeten de volgende documenten worden bijgevoegd:

    • Handelsregisterpublicatie met het nieuwe adres.
    • Origineel of gewaarmerkt exemplaar van de nieuwe werkvergunning.
    • Bijgewerkte aanvraagdocumenten die het nieuwe adres weerspiegelen (Bijlage IIB, IIIB, VIB/SDS, etiketten).

    Artikelen

    Geen berichten gevonden!

    Artikelen

    No Posts Found!

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

      Schrijf u in voor onze nieuwsbrief voor sectorupdates.

        Scroll naar boven